כמה זמן זה יקח?

מסופר על שני אנשים, שהלכו במדבר ופגשו אדם אחד. הם סיפרו לו לאן מועדות פניהם, ושאלו אותו: "כמה זמן יקח לנו להגיע אל המקום?" אך הלה לא ענה. שאלו שוב, ושוב הוא התעלם משאלתם. התייאשו, והמשיכו ללכת.  

לאחר מספר דקות הם שמעו את האיש צועק: "יקח לכם שעה להגיע לאן שאתם רוצים". עצרו האנשים, הסתובבו לעברו ושאלו אותו: "למה לא ענית לנו על השאלה, כששאלנו אותך?"  "לא ידעתי באיזה קצב אתם הולכים", ענה.


אחת השאלות שאני נשאלת לא פעם (ולעיתים בשיחה הראשונה) מזוגות שבאים אליי לייעוץ היא: "כמה זמן זה יקח?" אין לי תשובה אחת שמתאימה לכל הזוגות. 

ראשית, אינני יודעת מה הבעיה; שנית, אינני יודעת את עומק הבעיה; שלישית, אינני יודעת מה מידת הגמישות של כל אחד מבני הזוג, ואין לי מושג על היכולת של כל אחד מהם להבין, להפנים ולשנות הרגלים. 

לעיתים יש קושי מובנה באחד מבני הזוג או בשניהם, קושי שקשור לאישיות, ולאו דווקא לקשר ולדינמיקה הזוגית. למשל: יכולת להתבטא, קושי בתקשורת, חוויית ילדות לא פתורה, איטיות מחשבתית וכד'. 

אני יודעת שלא כיף לקבל תשובה של "לא יודעת", כי באופן טבעי אנחנו אוהבים לדעת, להיות מתוכננים, להתארגן נפשית, להתארגן טכנית וכלכלית. התשובה שאני נותנת לשאלה היא: "אינני יודעת כמה זמן זה יקח, אבל מבחינתי, ככל שיותר מהר לא תצטרכו לבוא אלי, כך זה יותר טוב". 

אני גם מוסיפה ואומרת שאחד המרכיבים שיכול להשפיע על משך הזמן הוא כמה תצליחו לשנות את הדברים שדורשים שינוי (שזה ממש לא קל!), כמה תפנימו ותצליחו ליישם את הכלים שאתם רוכשים במפגשים שלנו, כמה מהר תצליחו לרכוש התנהגויות חדשות, וכמובן גם כמה מדויקת אני אהיה עבורכם.

אחד הזוגות שאל אותי לא מזמן אם ניתן להוזיל במעט את עלות המפגש, אמרתי להם, שאפשר להקטין את העלויות, אם תעשו את 'שיעורי הבית', ואם תיישמו גם בבית את התרגילים שאנחנו לומדים. במציאות כזו יש להניח, תצטרכו לבוא אלי הרבה פחות, וזה החיסכון המשמעותי. 

נשאלתי פעם, אם זו בעיה להגיע ליועץ זוגי באופן קבוע. אני מניחה שגם לשאלה הזו אין תשובה אחת, אבל בעיניי, ולעניות דעתי, זוג בעלי קישורים ממוצעים ויכולת תקשורת טובה, שרכש כלים בסיסיים בתקשורת זוגית, בפתרון קונפליקטים, ובהבנה שהם לא צריכים תמיד להסכים על כל דבר, אמור להצליח להיות עצמאי בקשר הזוגי שלהם. מותר, כמובן, מידי פעם לבוא להיעזר שוב באופן חד פעמי כשיש קושי גדול, או שלחצי החיים שוב מקשים על הקשר, אך באופן כללי נראה לי שעדיף להסתדר לבד.


ייעוץ זוגי – לא מה שחשבתם 

מצד שני, מידי פעם יש גם הפתעות. זוג מתוק הגיע אליי, אחרי שנה שלמה שלא ראיתי אותם. שאלתי אותם, מה מביא אותם אלי אחרי שנה, והם אמרו: "היום הוא יום הנישואים שלנו, וזו המתנה שאנחנו רוצים לתת לעצמנו - ערב זוגי חוויתי ומעצים". 

כל-כך התרגשתי!!! שמתי להם שירי חתונה וניגשנו למלאכה. היה מרגש, משמעותי, ואחרי שהם יצאו שמחים ומועצמים, יצאתי כך גם אני.


לפני זמן לא רב פגשתי קרוב משפחה שאינו שומר תורה ומצוות, שהתחתן לאחרונה. הוא ידע שאני יועצת זוגית, והוא סיפר לי, שקיבל מתנת חתונה מחבריו ללימודים - 10 מפגשים אצל יועץ זוגי. 

הוא ראה שהתרגשתי מהמתנה, והוא שאל אותי: "מה כל-כך מרגש אותך?" עניתי, שמרגשים אותי כמה דברים: 

האחד, ההבנה שזוגיות היא משהו לא פשוט, ושיכולים להיות בה קשיים (אפילו לזוג שגר ביחד כבר תקופה ממושכת). 

השני, שמבינים שגם אם יש קשיים הם ניתנים לפתרון, ושכדאי לנסות לפתור אותם ולא לפרק את החבילה. 

השלישי, שעדיין יש ערך לקיום הנישואין גם בציבור שאינו שומר תורה ומצוות. 

והרביעי, שהדבר מדובר, ואם נותנים כזו מתנה, הדבר מלמד, שלא אמורים להתבייש בזה שאנחנו נעזרים כשיש קשיים, גם אם אלו קשיים בזוגיות. מאחלת לכולנו שנדע להיעזר כשיש צורך, ושנדע ללמוד, להפנים ובעיקר ליישם כלים חדשים שיעזרו לנו לייצר לעצמנו זוגיות טובה יותר. 

. . .

הכותבת: אורית לם

יועצת זוגית

יועצת מינית

ומדריכת כלות

פלאפון: 054-4926371

מייל: orit.lamm@gmail.com