תקופת מעבר

החיילים חוזרים הביתה אחרי תקופה ארוכה. הנשים מקבלות אותם אחרי זמן רב שהיו לבד. יש ציפיות, התרגשות, מתח, וגם לא מעט חששות. משום מה, מצפים שהבעל ישתלב תוך זמן קצר במקום שהיה לו לפני שיצא למלחמה, ושהאישה תדע לְפַנּוֹת לו בדיוק את אותו המקום שהיה לו באותם ימים. אבל כדאי לדעת, שאיננו כְּלֵי משחק, שאפשר להזיז ממקום למקום; יש לנו תחושות, רגשות, מחשבות, ונדרש לנו זמן כדי להסתגל ולהתרגל מחדש למקום שלנו בבית. אנחנו לא יכולים לעבור ברגע אחד ממקום אחד למקום אחר, ואנו נדרשים לשהות זמן מה במקום שהוא מעין 'אזור מעבר', מקום שהוא בין לבין, ורק משם, מ'אזור המעבר', אפשר לעבור למקום החדש. ההבנה שדרוש זמן להסתגלות חשובה מאוד. היא מאפשרת לנו להתאזר בעוד קצת סבלנות, מֵעֵבר לסבלנות ולאורך הרוח שהיו נחוצים לנו בזמן בו הבעל היה בשירות המילואים. חשוב לדעת, שלמרות שהבעל חזר הביתה, הוא עדיין לא נוכֵחַ בו במלוא מובן המילה, וצריך לחכות מעט עד שיוכל להשתלב במטלות הבית ובשגרת היום-יום. הוא צריך זמן להתרגל, לעבד את המקום בו היה, ולהכין את הנפש להתנהלות של בית, אישה וילדים. הקצב בו פעל בארבעת החודשים האחרונים, התנאים, לוח הזמנים, האוכל, שעות השינה, השפה ושאר ההרגלים שונים בתכלית מהתנהלות של בית. גם האישה התרגלה שכל העול עליה: היא מנקה, מארגנת, קונה, קמה בלילה לילדים, מה שהיא מסדרת נשאר מסודר, ומה שהיא לא עושה, לא נעשה. היא התרגלה לישון לבד, לקום לבד, לחיות לבד. ופתאום, עם כל הכיף של ה'ביחד' ועם כל הגעגוע שהצטבר, היא צריכה להתרגל מחדש לנוכחות של עוד מישהו בבית. גם היא צריכה לעשות הרבה שינויים. גם היא צריכה לדעת שיש תקופת מעבר. המעבר הוא לא משהו שקורה ברגע, הוא תקופה, והוא לוקח זמן. אם יודעים זאת, אם מבינים שהחזרה הביתה היא חזרה לתקופה של מעבר, אם מבינים שכל אחד מהצדדים נדרש להקשבה, הבנה, הכלה ותמיכה, אם נושמים עמוק ומבינים שצריך עוד קצת אוויר בטרם תחזור השגרה - זה יכול לעזור, להפחית אכזבות ולדייק ציפיות.


איך לעבור את תקופת המעבר בצורה הטובה ביותר? 

תקופת המעבר יכולה להיות מאתגרת, אך יש בה גם הזדמנות לצמיחה והתפתחות אישית וזוגית. ישנן מספר דרכים שיכולות להקל על הזמן הזה. 

דיאלוג כן ופתוח – הקדישו זמן לעצמכם, שתפו זה את זה בתחושות, ברצונות ובצרכים שלכם. דברו בגוף ראשון, ספרו על עצמכם, ובקשו מבן/בת הזוג להקשיב לכם. 

חלוקת תפקידים  נסו ליצור חלוקת תפקידים מוגדרת וברורה, כל אחד לפי היכולות שלו, כדי למנוע ציפיות גבוהות ואכזבות. אם אתם מרגישים צורך, ניתן להיעזר גם במישהו חיצוני כמו בייבי-סיטר, עזרה בניקיון, או תמיכה של הורים ומשפחה מורחבת. 

חיזוק הקשר – קשר הוא משהו שדורש תחזוקה. זמן ארוך מאוד לא הייתם ביחד, ואין ספק שהוא השפיע על חוזק הקשר ועל איכותו. נסו ליצור לעצמכם רגעים, בהם תחדשו את החיבור ביניכם, תחוו חוויות משותפות, ופשוט תיהנו מה'ביחד' המחודש שלכם. זה יכול להיות יציאה לחיק הטבע, לחוף הים, לימוד משותף או משחק שאתם אוהבים לשחק. 

הבנת השונות - כל אחד מאיתנו הוא אדם בפני עצמו, בעל אישיות, כוחות, אמונות וערכים משלו. כל אחד מאיתנו חווה את המעבר בצורה אחרת ובקצב אחר. יש כאלה שמצליחים לעבור מהר יותר ממציאות אחת לאחרת, ויש כאלה שזקוקים לזמן רב יותר. חשוב מאוד להיות מודעים לכך, ולקבל זאת.  

חשיבה משותפת על הדרך המתאימה לכם - כל זוג הוא ייחודי, עם תקשורת ומציאות זוגית המיוחדת לו. חפשו יחד את הדרכים המתאימות לכם לתמיכה ולשיתוף פעולה, ונסו ליישם אותן. 

הרחבת נקודת המבט - ניתן לנצל את ההזדמנות ולשים לב גם לשאר המעברים שלנו בחיים. חִשבו על זמני המעבר שלכם בין עיסוקים, בין עבודה לבית, בין שינה לעֵרוּת, בין חופשה לשגרה ועוד. שתפו זה את זה במעברים שקשים לכם במיוחד. חִשבו על הדברים שמסייעים לכם לבצע מעברים באופן מיטבי.  

מודעות - לפעמים איננו שמים לב להתנהגויות שלנו, אבל אם נקדיש לכך תשומת לב, נוכל לשים לב שלחלקנו יש דפוס קבוע החוזר על עצמו במעברים אותם אנו נדרשים לעבור בחיים. ניתן לנסות ליישם את הדרכים המוכרות לנו גם בתקופת המעבר הנוכחית.
בנוסף לכל ההמלצות - כדאי לזכור שתקופות מעבר, בדיוק כמו עונות מעבר, מתאפיינות במזג אויר הפכפך. לפעמים מזג האויר משתנה בצורה קיצונית במהלך יום אחד, ויחד עם זאת, אנו יודעים: כשמגיע האביב, גם אם יש בו גם ימים קרים, ברור לנו לחלוטין שהקיץ יגיע.

/ / /

הכותבת: אורית לם

יועצת זוגיתיועצת מינית

ומדריכת כלות

פלאפון: 054-4926371

מייל: orit.lamm@gmail.com