'מתן תורה', 'שמחת תורה' ו'קריאת התורה'

שני חגים נקשרים אצלנו ישירות לתורה, שניהם נקראים 'עצרת', ושניהם חותמים תקופת חגים עשירה ומלאה. האחד - חג מתן תורה, הלא הוא חג השבועות הבעל"ט (הנקרא בדברי חז"ל עצרת), והשני - שמחת תורה, הלא הוא שמיני עצרת (וכך הוא נקרא בתורה). נתבונן בדרך בה אנו מציינים כל אחד משני החגים הללו. 


חג מתן תורה את חג מתן תורה אנו מציינים באמצעות לימוד התורה, ויש שנשארים ערים כל הלילה כדי ללמוד.  במשנה (תענית, ד', ח) מסמל חג השבועות את מעמד החתונה בין הקב"ה לבין עם ישראל: "צאינה וראינה בנות ציון במלך שלמה, בעטרה שעטרה לו אמו ביום חתנתו וביום שמחת לבו "(שיר השירים ג' י"א) - ביום חתונתו, זו מתן תורה, וביום שמחת ליבו, זה בניין בית המקדש". אנו סופרים 49 ימים לקראת שבועות, מחכים, מצפים, ומייחדים כל יום בברכה המיוחדת לו. שלושה ימים לפני המעמד, ימים שנקראים 'שלושת ימי הגבלה', ההכנות אף מתגברות, וברגע שמקבלים את התורה, אנו פותחים אותה ולומדים בה כל הלילה. גם הזוגיות מרגשת בתחילתה, מסקרנת, משמחת, ואנו רוצים לחוות אותה בכל רגע. השיחות שאנו מנהלים עם בני הזוג שלנו באותם ימים ארוכות, מכילות, קשובות ומלמדות. בראשית חיי הנישואים רוב הזוגות משקיעים זמן רב בלמידה זוגית, בדרכי תקשורת ובבניית קשר. לא פעם זוגות נזכרים בערגה בימי תחילת הקשר בהם השיח היה זורם, קולח ומתרחש כמעט ללא מאמץ.


שמחת תורה את חג 'שמחת תורה' אנו מציינים בדרך שונה. ב'שמחת תורה' אנו רוקדים ושמחים, כשאנו אוחזים בידינו את ספרי התורה כשהם סגורים; אנו שמחים בעצם העובדה שהתורה ניתנה לנו ומצויה בתוכנו: "ברוך הוא א-הינו שברָאָנו לכבודו .. ונתן לנו תורת אמת, וחיי עולם נטע בתוכנו". גם בזוגיות – עלינו לשמוח בעצם קיומה, לשמוח בזוגיות שלנו, לדעת שהיא משהו מיוחד, סגור ומוגן. אכן, לא תמיד הכול זורם, ימי החתונה חלפו עברו, השגרה משתלטת על חיינו, מכשולים צצים במהלך הדרך, אך אל לנו לשכוח את השמחה בעצם קיומה של הזוגיות, את השמחה על שזכינו לחלוק את חיינו עם מי שבחרנו באהבה. גם באשר לתורה אנו מבקשים: "והערב נא ה' א-הינו את דברי תורתך בפינו", שדברי התורה יהיו ערבים לחיכנו, כי גם התורה, שאנו שמחים שניתנה לנו, עלולה להיות לפעמים 'לא טעימה'. חשוב לזכור, שהחתונה היא הצעד הראשון בזוגיות, אך אחריה מגיעים צעדים רבים נוספים. אני אומרת לזוגות רבים, שמתלבטים האם להתחתן עם בן זוג זה או אחר: "מֵעֵבר להחלטה עצמה, חשוב לברר מה עושים איתה, וכמה משקיעים בה. עלינו, אפוא, לקבל את התורה ומיד לפתוח אותה, ללמוד ולהשקיע, בדיוק כמו שחשוב לעשות זאת בזוגיות. ויחד עם זאת, בצד ההתמודדות יום יום ושעה שעה, חשוב גם לשמוח בה ולרקוד מסביבה, בדיוק כמו בשמחת תורה. הבה נשתדל לקבל את הזוגיות באהבה, ללמוד אותה, לשמוח בה, ולזכות שהיא תהיה ערֵבה לחיכנו.


קריאת התורה ואם בתורה עסקינן, אתייחס למושג נוסף - 'קריאת התורה'. אפשר להתייחס למושג הזה כפשוטו: אני קורא/ת בתורה. אך ניתן להתייחס למושג קריאת התורה במשמעות אחרת: התורה היא שקוראת לי. הלוואי שבלימוד התורה שלנו נהיה מספיק רגישים כדי לשמוע את התורה קוראת לנו, ונזכה "לשמוע, ללמוד וללמד, לשמור ולעשות ולקיים את כל דברי תלמוד תורתך באהבה". גם בזוגיות עלינו לשמוע את קולו של בן הזוג, שקורא לנו לצאת מעצמנו, לראות את השני, ולתת לו מקום. מאחלת לכולם חג מתן תורה משמעותי וערב.

. . . 

הכותבת: אורית לם

יועצת זוגית

יועצת מינית

ומדריכת כלות

פלאפון: 054-4926371

מייל: orit.lamm@gmail.com