מי אני באמת?

שוב עומדים אנו בפתחה של שנה חדשה, וזה זמן ראוי להסתכל אחורה, להסתכל קדימה, להסתכל לעומק וגם להסתכל לשמיים - זמן להתבוננות מעמיקה על עצמנו במעגלים השונים. 

לוח השנה מכוון אותנו לראות את חיינו לא כקו ישר, שמתחיל בלידה ומסתיים במוות, אלא כספירלה בה אנו מתקדמים משנה לשנה, וחוזרים לאותה הנקודה במעגל השנה, אך במקום קצת אחר. השאלה העיקרית היא, היכן אני רוצה לראות את עצמי במרחב? האם אני רוצה להיות באותו המקום שנה אחרי שנה, או שאני רוצה להתקדם, להשתפר ולשנות? נקודת הזמן בשנה בה אנו מצויים בעת הזאת מעוררת אותנו לשאול את עצמנו, האם אנחנו בדרך הנכונה? האם מה שאנחנו עושים תואם את מה שאנחנו רוצים להיות? האם המטרה אליה אנחנו שואפים ברורה לנו? 

—הרב קוק אומר באורות התשובה (ט"ו, י): "התשובה הראשית, שהיא מאירה את המחשכים מיד, היא שישוב האדם אל עצמו, אל שורש נשמתו, ומיד ישוב אל הא-לוהים". התשובה הגדולה ביותר, אומר הרב קוק, היא להיות אנחנו, להיות מי שנבראנו להיות, וזה לא תמיד כל כך פשוט.

מסופר על חסיד אחד שבכל שנה לקראת ראש השנה היה בא לרבי לקבל ברכה. בכל פעם לפני שהוא הגיע הוא לבש חליפה, עניבה, התגלח והסתפר כדי לבוא אל הרבי בצורה מכובדת. שנה אחת הוא החליט להפסיק 'לעשות רושם', והוא הגיע אל הרב בבגדיו הפשוטים.  כשראה אותו הרב שאל אותו: "מה קרה? איך זה שהפעם לא התארגנת לקראת המפגש איתי? ענה לו החסיד: "רציתי שתראה אותי כמו שאני באמת"... השיב לו הרב: "מי אמר לך שה'באמת' שלך זה איך שאתה בדרך כלל? ואולי ה'באמת' שלך זה כמו שאתה בא אליי, ולא כמו שאתה נוהג ביום יום? אולי מה שאתה באמת רוצה להיות, ומה שאתה באמת רוצה להרגיש בא לידי ביטוי דווקא ברגעים הללו שאתה בא אלי לקבל ברכה?"


בימי אלול ותשרי אנחנו יכולים להשתדל להיות מי שאנחנו יכולים וראויים להיות. נכון, לא בטוח שנצליח להתמיד בכך לאורך כל השנה, אך אנחנו יכולים לדייק את המקום בו אנחנו באמת רוצים להיות. וגם אם הוא מחזיק רק זמן קצר, זו תזכורת טובה עבורנו, לְמַה שאנחנו מסוגלים להיות, אם רק נתאמץ.

 
תרגיל זוגי 

מציעה לשבת לערב זוגי (כמובן בלי מסיחים ובלי מסכים) וכל אחד ירשום באופן אישי 'מי אני באמת' או 'מה הייתי באמת רוצה להיות'. אפשר להתייחס לתחומים שונים בחיים, אך היות ששורות אלו מוקדשות לזוגיות, אמקד את המשימה למרחב הזוגי. 

שתפו את בן הזוג במה שכתבתם, וחִשבו יחד על דרכים שיעזרו לכם להיות בני הזוג שאתם רוצים להיות. מציעה לפחות בימים הקרובים להשתדל בכך קצת יותר מאשר בדרך כלל.  

באיחולים לבביים לשנה טובה בה נצליח לשוב לעצמנו. 

. . .

הכותבת: אורית לם

יועצת זוגית

יועצת מינית

ומדריכת כלות

פלאפון: 054-4926371

מייל: orit.lamm@gmail.com