עת לחבק ועת לרחוק מחבק

עת לחבק ועת לרחוק מחבק

שילה כץ - מנהל היחידה ללימודי חוץ, גבעת ושינגטון, ויועץ נישואין וזוגיות.

שלמה המלך כתב במגילת קהלת,

"לַכֹּל זְמָן וְעֵת, לְכָל חֵפֶץ תַּחַת הַשָּׁמָיִם. עֵת לָלֶדֶת וְעֵת לָמוּת, עֵת לָטַעַת וְעֵת לַעֲקוֹר נָטוּעַ. עֵת לַהֲרוֹג וְעֵת לִרְפּוֹא... עֵת לַחֲבוֹק, וְעֵת לִרְחֹק מֵחַבֵּק... עֵת לֶאֱהֹב וְעֵת לִשְׂנֹא, עֵת מִלְחָמָה וְעֵת שָׁלוֹם (קהלת, פרק ג', פסוקים א'-ג', ה', ח')."

עבור כל זוג העתות הללו מתארים דבר והיפוכו. לידה אל מול מוות, נטיעה אל מול עקירה, מלחמה אל מול שלום, וכן הלאה; לכאורה דבר חיובי והשלילה שלו.

זוג הפעלים היחיד שמקבל בימינו, ימי הקורונה, זווית ראיה חדשה ומעניינת הינו, "עֵת לַחֲבוֹק, וְעֵת לִרְחֹק מֵחַבֵּק."

בזמנים אחרים היה פירוש מילים אלה כפירוש שאר זוגות המושגים - החיובי ושלילתו: קרבה וריחוק, מגע ודחייה. אך בימים אלה של מגפת הקורונה הרי שגם למילים "עת לרחוק מחבק" יש משמעות חיובית ואף חיובית ביותר.

אי החיבוק אינו בגלל חוסר אהבה או חוסר רצון אלא אדרבה בגלל אהבה יתרה ורצון עז לשמור על החיים!

אנו מצווים בעת הזאת ל"ריחוק חברתי" גם מבני המשפחה הקרובים ביותר אלינו. על מנת לשמור על החיים אנו חייבים לדאוג ל"עת רחוק מחבק."

גם בחיי הזוגיות יש לעיתים צורך בעשיית מעשים אשר לכאורה בפשטותם מראים על ריחוק מסוים, קשר פחות טוב, שגרה משמימה. אך בהסתכלות שונה, לעיתים דווקא המעשים הללו עצמם יש בהם את הכוח ו/או הפוטנציאל לקירבה הגדולה ביותר, לקשר עמוק ומשמעותי יותר ורציני, לשבירת השגרה בצורה הבריאה ביותר.

טבע האישה שנבראה עם אנטומיה מיוחדת ועם מערכות פנימיות ונשיות המיוחדות רק לה.

אנטומיה זו גורמת למחזור חודשי קבוע, המחייב על פי ההלכה לריחוק פיזי בין הבעל לאישה למשך זמן מסוים.

ניתן לראות זמן זה כמבוזבז, כלא יעיל, כלא זוגי, כמרחיק וכמיותר. אך ניתן – וחשוב – גם להעצים זמן זה לאהבה גדולה יותר, לקרבה נפשית ורגשית גדולה ומשמעותית הרבה יותר שבעקבותיה גם האהבה הפיזית תתעצם.

לריחוק בין בני הזוג יש את 'אפקט הקפיץ' - בזמן הריחוק הקפיץ דרוך ומוחזק, ובזמן ההתקרבות בין הבעל לאישה הקפיץ נפתח ומנתר בשיא כוחו ועוצמתו.

הזוגיות נבנית על התחדשות, שבירת שגרה ושינויים מבורכים ועל כן חשוב שכל זוג ינצל את זמן הריחוק של האחד מהשנייה כזמן של בניית קשר, זמן של חיזוק רגשי, זמן של געגוע בריא.


הכותב הינו בעל קליניקת "מיזוג" – זוגיות. העצמה. התחדשות.
מעביר הרצאות וסדנאות, לזוגות, רווקים ורווקות.
לתגובות: 054-7002069 / meezoog1@gmail.com