מחלת ה'אנ(וכ)י'

מחלת ה'אנ(וכ)י'

שילה כץ - מנהל היחידה ללימודי חוץ, גבעת ושינגטון, ויועץ נישואין וזוגיות

פט ריילי, מאמן קבוצת הכדורסל של לוס אנג'לס לייקרס, טבע את המונח 'מחלת האני.' וכך כתב בספרו 'שואו טיים': "כשמתחילים לעבוד עם קבוצה, לפני שהיא מנצחת הקבוצה 'תמימה.' בתנאים הנכונים השחקנים עובדים יחד, מגינים זה על זה ועובדים למען מטרה משותפת. כשהיא מתחילה לנצח השחקנים מתחילים לחשב את החשיבות של עצמם. 'החזה שלהם מתנפח', ותסכולים מתחילים להופיע בחדר ההלבשה. איתם יחד גם האגו מתרומם ומתחיל להשפיע על קבלת החלטות. 'מחלת האני' יכולה להרוג כל קבוצה בכל שנה, בכל רגע."

בפרשת ואתחנן קראנו את הפסוק, "אָנֹכִי עֹמֵד בֵּין יְ-הֹוָה וּבֵינֵיכֶם" (דברים ה', ה'). אומר על כך האדמו"ר מקוצק שה'אנוכי' הוא שעומד בין ה' וביניכם. האנוכי של האדם, האגו, החזה הנפוח מחשיבות עצמית, האני ואפסי עוד, הוא שחוצץ ומפריד בין ה' וביניכם.

ה'אנוכי' הזה הוא שהרבה פעמים גם עומד ומפריע בזוגיות בין שני בני הזוג. אדם שמרגיש 'על הגובה' לעומת בן זוגו עלול להוביל את הקשר לקיצו, ובמילותיו של פט ריילי, להרוג כל זוגיות בכל שנה, בכל רגע.

דווקא בהרגשת השותפות המלאה, העמידה וההסתכלות זה על זה בגובה העיניים כשהלב פועם בהרמוניה מתוך הרגשת שוויון עם האחר, דווקא אז נוצר החיבור האמיתי.

בניית זוגיות בריאה חייבת להיות מושתתת בראש ובראשונה על בסיס שוויוני של שני חבריה. שוויון מלא ביחס, בהרגשה, בנוכחות. שוויון מלא המאפשר גדילה וצמיחה של כל אחד מבני הזוג ושל הקשר ביניהם.

תיתכן מאוד מציאות שבה לאחד מבני הזו יש תרומה גדולה יותר בתחום מסוים – קריירה, כסף, ידע, רגישות וכדומה, אך בלתי אפשרי לקיים זוגיות בריאה, שמחה ומעצימה אם לאחד מחבריה יש כל ה'סגולות' והיכולות והיתרונות, ואילו האחר נספח או נגרר.

לכל אדם יש תכונות המיוחדות לו ונקודות חוזק שבהן הוא יכול לתרום לאחר. חובה על שני בני הזוג להביא אל הזוגיות את נקודות החוזק שלהם מתוך הרגשת שותפות ויצירה, ולא מעמדת עליונות, וכך יוכלו גם לקבל מהאחר את נקודות החוזק שלו ולהשתפר יחדיו.


הכותב הינו בעל קליניקת "מיזוג" – זוגיות. העצמה. התחדשות.
מעביר הרצאות וסדנאות, לזוגות, רווקים ורווקות.
לתגובות: 054-7002069 / meezoog1@gmail.com