לשבור שגרה זוגית

לשבור שגרה זוגית

שילה כץ - מנהל היחידה ללימודי חוץ, גבעת ושינגטון, ויועץ נישואין וזוגיות 

אריסטו אמר, "אנחנו מה שאנחנו מורגלים לעשות."

המשפט הינו נכון, אך הוא לא חייב להיות נכון עבור כולם.

השגרה וההרגל מקשים על שימור ההתלהבות והריגוש של ההתחלה בכל תחום (ראה מאמר באתר "מאקו" בנושא זה כאן), ולצערינו גם בזוגיות. ובכל זאת, לכל אדם ולכל זוג יש את הפעולות, האינטראקציות, הסיטואציות או המעשים שמלהיבים אותו/אותה/אותם, שגורמים לו/לה/להם להרגיש טוב עם עצמו/עצמה/עצמם, ושמטעינים אותו/אותה/אותם בכוחות ובאנרגיה.

זוג אחד יכול להרגיש דחף של אנרגיה לאחר שהכין ואכל יחד ארוחת בוקר טובה, זוג אחר לאחר שניהל שיחה מעניינת, זוג שלישי לאחר שיצאו לדייט מלהיב, וזוג אחר לאחר הליכה משותפת לאור הירח.

החוכמה היא למצוא את המקומות והמעשים האלו בהם שני בני הזוג מרגישים שהם בשיאכם; לאו דווקא בשיא ההצלחה כמו בשיא ההנאה ובשיא האנרגיות – והחוכמה היותר גדולה היא למקסם את העשייה שלהם יחד בזמנים אלה. כלומר, גם למקסם את הסיטואציות בהן מרגישים הנאה וזוגיות במיטבה, ובמקביל למקסם את השימוש בכוחות שבני הזוג מקבלים בעקבות העשייה הזו.

לדוגמה, אם הזוג יודע שיציאה להצגה תיצור הנאה רבה והסיפוק יהיה בשיאו - חשוב לחפש הזדמנויות לצאת להצגה. הסיכוי להיתקל בבעיות ובמניעות תוך כדי היציאה מהשגרה הזו, הוא נמוך יותר.
בנוסף, לאחר החזרה מההצגה, חשוב לנסות להשתמש ברמת האנרגיות הגבוהות שנוצרה להמשך היום או השבוע.

אך מיד עולה השאלה: איך מזהים את אותן הפעולות שוברות השגרה ובונות בני הזוג?

יש אנשים/זוגות המזהים בקלות את הרגעים או הפעולות שנותנים להם את זריקת האנרגיה והמוטיבציה. לאלו שלא, מומלץ לערוך מעקב טכני, אפשר אפילו בטבלת אקסל, ובמשך כמה ימים לכתוב רשימה מפורטת של כל המשימות שביצעתם יחדיו.

אין אדם בזוגיות שלא ימצא סיטואציה הנותנת לו אנרגיות.

דייט, יציאה עם חברים, ארוחה שקטה ונעימה בבית, חוג משותף, הליכה לילית, טיול בשקיעה, מסעדה טובה, הפתעה נעימה לבן/לבת הזוג, אירוח משפחה/חברים וכו'.

מומלץ לעשות את הרשימה בפירוט רב ככל האפשר; יתכן שמספר הדברים שזוג עושה יחדיו אינו מועט, וכדאי לרשום הכל כדי לא לפספס שום פעולה. לאחר מיפוי ה'עשייה המשותפת,' מדרגים כל עשייה – רמת הסיפוק, ההנאה והחיות שהורגשו בזמן הפעילות.

כעבור מספר ימים, יש לקרוא את הרשימה ולנסות לזהות מגמות: האם יש מצבים שבאופן קבוע מעוררים יותר סיפוק ואנרגיה? האם יש מצבים שרוצים לחזור אליהם? מצבים זכורים לטובה? מצבים שעוררו אתכם פיזית או מנטלית? אלו המצבים שיש לחתור אליהם באופן אקטיבי, ולנצל את האנרגיות שהם מייצרים.

אין אדם בזוגיות שלא ימצא שום סיטואציה כזו. מי שרגיל לראות ולחוות את השגרה הזוגית שלו כמשעממת, קשה או מתסכלת, יתקשה אולי בתחילה לזהות סיטואציות מהן הוא שואב סיפוק. אבל כידוע, כל יום הוא יום חדש ושונה.

היכולת להוציא מתוך השגרה הזוגית את העשיות המשותפות שמעוררות בנו תחושות שונות ומהנות, זו בהחלט יכולת שניתן ומומלץ לעבוד עליה על מנת לשפר את תחושת המסוגלות, הסיפוק וכפועל יוצא - גם את ההנאה וההצלחה בזוגיות.


הכותב הינו בעל קליניקת "מיזוג" – זוגיות. העצמה. התחדשות.
מעביר הרצאות וסדנאות, לזוגות, רווקים ורווקות.
לתגובות: 054-7002069 / meezoog1@gmail.com