למה כן? / למה לא?

שלושת השבועות עברו, ושוב מתחילים לקבל הזמנות לאירועים שונים של חברים: חתונות, בר/בת מצווה, ימי הולדת עגולים וכד'. 

ההזמנה מתקבלת, והתגובה להזמנה יכולה להיות מגוונת. 

אצל חלק מהזוגות יגיבו שניהם בצורה זהה, ויחליטו פה אחד אם ללכת או לא ללכת לאירוע. אצל חלק אחר מהזוגות, כל אחד יגיב באופן שונה. האחד ישאל: למה לא? והשני ישאל: למה כן? לכל אחת מהתגובות יתלוו נימוקים משכנעים. 

זה ששואל 'למה לא?', יטען: "אם הזמינו אותנו, משמע שישמחו שנבוא, ואם לא נבוא הם ייעלבו", "הם הגיעו לאירוע שלנו, אז זה לא יפה שלא נגיע לאירוע שלהם" וכד'. 

זה ששואל 'למה כן?', יטען טענות משכנעות לא פחות, כמו: "זה שהם הזמינו, זה לא אומר שאנחנו חייבים לבוא", "הם הזמינו כי לא נעים להם", "הם לא באמת רוצים שניתן תשובה חיובית", "זה שבוע עמוס, אז עדיף לא לצאת מהבית עוד ערב", "קשה למצוא בייביסיטר" וכד'

.. . .

מציעים לכם להצטרף לקבוצת ווטסאפ כלשהי. אחד ישאל: "למה לא? מה יש לי להפסיד?" ויצטרף, ואילו השני ישאל: "למה כן? מה אני מרוויח מזה? האם זה נכון עבורי להצטרף לקבוצת ווטסאפ נוספת?" וייתכן שלא יצטרף.

. . .

שולחים לכם בקשה לתרומה. האחד יתרום לכל אחד שמבקש, ויטען: "למה לא?", והשני יבדוק את הבקשה לעומק, ורק אם תהיה לו תשובה טובה לשאלה "למה כן?", הוא יתרום.

. . .

הילד שלכם מבקש את הרכב לטיול. מהי ברירת המחדל שלכם? מהי התשובה הראשונה שתשלפו? "למה לא? בשמחה, תיקח, תיהנה, אנחנו נסתדר". או: "למה כן? למה שוב אתה? אין עוד מישהו שיכול להוציא רכב?"

. . .

ברירת המחדל שלכם

חשבו עם עצמכם, איזה סוג של אנשים אתם, מהי ברירת המחדל שלכם ביחס לדברים השונים שבחיים. 

האם אתם 'אנשי הלמה לא?', או האם אתם נוטים יותר ל'אנשי הלמה כן?', האם יש תחומים כלפיהם אתם בעלי נטייה אחת, ותחומים אחרים כלפיהם אתם בעלי נטייה שונה? או שמא, הגישה של 'למה כן' או 'למה לא' נכונה עבור רוב תחומי החיים? 

'אנשי הלמה לא' בדרך כלל עושים יותר, מתנדבים יותר ומעורבים יותר, אך פעמים רבות הדבר בא על חשבון הבית, הזוגיות והמשפחה המצומצמת. לעומת זאת, 'אנשי הלמה כן?', בדרך כלל יקחו על עצמם פחות משימות, ויהיו מעורבים פחות, אך כאשר הם יבחרו להיות מעורבים במשהו ולקחת בו חלק, הם יעשו זאת מתוך מחשבה מעמיקה ובירור המקום המדויק שלהם. הם יפַנו לכך את הזמן הראוי, ובדרך כלל הדבר ייעשה לאחר בדיקה יסודית של ה'מחיר' שהם או הבית יצטרכו לשם על כך.

. . .

הצעה מפתיעה

האם הגישות השונות פוגשות אתכם לפעמים בזוגיות? האם שניכם שייכים לאותה קטגוריה? או שמא אחד מכם נוטה יותר לצד אחד, והשני לצד האחר? 

אם אתם שונים, נסו ללמוד אחד מהשני, ולאמץ ליום אחד את הדפוס השני. 

אם אתם שייכים ל'אנשי הלמה לא', שנענים לכל דבר בחיוב, נסו להיות יום אחד 'אנשי הלמה כן'. חשבו לפני שאתם נוטלים על עצמכם עוד משימה, חשבו שוב, לפני שאתם מצטרפים לקבוצת ווטסאפ נוספת, חשבו שוב לפני שאתם מתנדבים להכין ארוחת ערב ליולדת (זה מאוד חשוב!!! אבל אולי זה יגרום לכם ללחץ מיותר בבית שלכם ולעצבים מיותרים?). חשבו שוב, האם באמת החתונה הזו שווה את המאמץ הכרוך ביציאה אליה (למרות אי הנעימות שתתלווה לסירוב להגיע). יתכן וההתנסות הזו תוביל אתכם לחשיבה מחודשת על האפשרות להגיד לפעמים גם 'לא'. זה יאפשר לכם מרווח נשימה, חשיבה על סדרי עדיפויות, ודיוק של ניצול הזמן שלכם ביום-יום. 

מאידך, אם אתם שייכים ל'אנשי הלמה כן', נסו ליום אחד לשאול את עצמכם: "באמת למה לא?", ולהיענות בחיוב לכל שאלה ששואלים אתכם. ייתכן שתגיעו למקומות מפתיעים, שלא חשבתם שתגיעו. ייתכן שהתנסויות שבדרך כלל הייתם מסרבים להן, והפעם תיענו בחיוב, יפתחו בפניכם עולמות חדשים. שווה לנסות, ולו ליום אחד, להיות בצד השני ולנסות גישה חדשה. זה נחמד, מרענן ויכול להפתיע אתכם. 

אז תנסו את זה.למה לא?  😊

. . .

הכותבת: אורית לם

יועצת זוגית

יועצת מינית

ומדריכת כלות

פלאפון: 054-4926371

מייל: orit.lamm@gmail.com