המפה אינה השטח

אחת מהנחות הייסוד של ה- NLP אומרת כי:  "המפה אינה השטח" 

הנחת יסוד בסיסית זו טוענת שהשטח - העולם האובייקטיבי הוא בלתי ניתן לתיעוד. 

כל אדם קולט את העולם באופן ייחודי, לכן לכל אדם יש מפה ייחודית בנוגע למציאות, ואף אחד מהייצוגים אינו המציאות באמת. ובמילים אחרות ניתן לומר שבעצם: אין מציאות!!! אין משהו אוביקטיבי!!! הכל הוא בעיני המתבונן.

בעיות רבות בתקשורת נוצרות בשל ההנחה המוטעית שניתן לתעד את המציאות באופן נכון (האופן בו אני קולט זאת ) ושאר האנשים מעוותים את המציאות. כשמבינים שמדובר בראיה סובייקטיבית, מפסיקים להתווכח ומתחילים להיפתח לשונות שיש בין הדעות והאנשים השונים. קבלה זו אין משמעותה הסכמה עם הצד השני, אלא הבנה שהמציאות מקבלת פרושים שונים בקרב אנשים שונים. 

גם 12 המרגלים שבאו לתור את הארץ ראו אותה, אך כל אחד ראה מציאות שונה, כל אחד שרטט "מפה שונה של השטח". הראיה השונה גרמה להם לחשוב אחרת, לומר אחרת ולהתנהג אחרת, ראיה שהיתה לה השלכות מרחיקות לכת על ההיסטוריה של עמנו.

גם בתור בני זוג יש לכל אחד מאיתנו "מפה שונה של השטח". אנחנו יכולים להיות באותה מציאות אך כל אחד מאיתנו יראה אותה באופן שונה, ישים לב לדברים אחרים, ויחווה את המציאות בצורה שונה זה מזה. לפעמים השוני כל-כך גדול שהוא יכול ליצור חילוקי דעות ואפילו מריבות. 

בשבוע הקרוב אני מזמינה אתכם לחשוב ביחד על סיטואציה משותפת בה כל אחד מכם ראה את המציאות אחרת מוזמנים לשתף אחד את השני בנקודת המבט שלכם ולשמוע את נקודת המבט של הצד השני. פרטו אחד לשני את מערכת האמונות שהביאה אתכם להסתכל על המציאות בצורה הייחודית לכם ונסו להכיר לבן הזוג את מפת העולם הייחודית שלכם מתוך רצון לשותפות ופתיחת לב כנה ואמיתית. שקפו אחד לשני את הנאמר ושימו לב כי הצלחתם ולו במעט להיכנס לעולם הפנימי של בן-הזוג ולהכיר יותר מקרוב את מפת העולם שלו. 

לפעמים, דרך השיח הזוגי אנו לומדים דבר ראשון להעמיק ולהבין את צורת ההתבוננות שלנו על דברים, ובנוסף, אנו לומדים להסתכל על סיטואציות גם מנקודות מבט שהן שונות משלנו. בדרך זו אנו לומדים לקבל, להכיל ולהיות מועשרים מהמפה של בן זוגנו.

שבת שלום

אורית לם

. . .

הכותבת: אורית לם

יועצת זוגית

יועצת מינית

ומדריכת כלות

פלאפון: 054-4926371

מייל: orit.lamm@ gmail com0