"באשר הוא שם"

"באשר הוא שם" 

שילה כץ - מנהל היחידה ללימודי חוץ, גבעת ושינגטון, ויועץ נישואין וזוגיות

הגר בורחת משרה גבירתה ומגיעה למדבר ליד באר שבע. המים בחמת נגמרו והגר ובנה, ישמעאל, צמאים וסובלים. הגר מניחה את ישמעאל מתחת לאחד השיחים ובוכה. ואז פונה אליה מלאך ה',

"וַיִּשְׁמַע אֱלֹהִים, אֶת-קוֹל הַנַּעַר, וַיִּקְרָא מַלְאַךְ אֱלֹהִים אֶל-הָגָר מִן-הַשָּׁמַיִם, וַיֹּאמֶר לָהּ מַה-לָּךְ הָגָר; אַל-תִּירְאִי, כִּי-שָׁמַע אֱלֹהִים אֶל-קוֹל הַנַּעַר בַּאֲשֶׁר הוּא-שָׁם." ( בראשית כ"א ,י"ז)

המילים "באשר הוא שם" שמשו מקור לפולמוס גדול במדרשי חז"ל המתואר בצורה נפלאה במדרש בראשית רבה (נ"ג),

"באשר הוא שם – אמר רבי סימון, קפצו מלאכי השרת לקטרגו.

אמרו לפניו, ריבון העולמים אדם שהוא עתיד להמית את בניך בצמא אתה מעלה לו באר?

אמר להם, עכשיו מה הוא – צדיק או רשע? 

אמרו לו, צדיק. 

אמר להם, איני דן את האדם אלא בשעתו."

הקב"ה כביכול 'כיסה' את עיניו מלראות את הצרות שנער זה הצמא והמסכן יגרום לעם ישראל בעתיד, ומתייחס למצבו הנוכחי בלבד, "עכשיו מה – הוא צדיק או רשע? ...איני דן את האדם אלא בשעתו."

לעיתים גם אנו כבני זוג צריכים לדון את בן/בת הזוג לפי הגישה של "באשר הוא/היא שם."

תכונה מאוד אנושית היא להכניס לתוך ויכוח גם דברים מהעבר שלעיתים לא קשורים כלל לנושא, אך הם יכולים לשמש כתחמושת לוויכוח. "מה אתה אמרת אז?" "ולמה אתה אמרת את זה?" "ומה את עשית שם?" "ולמה את עשית את זה?" וכו'

לפעמים חשוב כל כך 'לכסות' את העיניים מהעבר ו/או מהעתיד, ולנסות לפתור את האתגר בעיניים עכשוויות בלבד. להתייחס אך ורק למקרה שלפנינו ולא לאמירות או התנהגויות מהעבר או מה שעלול להיות בעתיד שנראים לנו שייכים כל כך לוויכוח הנוכחי. בידוד המקרה מאפשר הקטנת נפחו (תוספת דוגמאות ומקרים לאתגר שלפנינו תמיד רק "מנפחים" את הבעיה והופכים אותה לגדולה יותר), ויכולת התמודדות קלה יותר.

הדבר נכון גם ביחס לילדינו. תנו להם לפעמים את הזכות ל'הישפט' על מעשיהם הנוכחיים, ללא צורך ללכת עם גיבנת תמידית של התנהגויות או אמירות מהעבר.

היכולת להסתכל על הדברים שמאתגרים אותנו בעיניים עכשוויות ללא תוספת העבר ו/או העתיד מאפשרת גם לנו עצמנו להיות הרבה יותר אובייקטיביים ומדוייקים ביחס אל עצמנו.

נלמד מהקב"ה ונדון (לכל הפחות לפעמים) את בני זוגנו/ילדינו/עצמנו בעיניים עכשוויות, בבחינת "באשר הוא שם."


הכותב הינו בעל קליניקת "מיזוג" – זוגיות. העצמה. התחדשות.
מעביר הרצאות וסדנאות, לזוגות, רווקים ורווקות.
לתגובות: 054-7002069 / meezoog1@gmail.com