זוג קשה עורף

זוג קשה עורף 

שילה כץ - מנהל היחידה ללימודי חוץ, גבעת ושינגטון, ויועץ נישואין וזוגיות

מגוון כינויים יש לעם ישראל: 'העם הנבחר,' 'עם הספר,' 'עם סגולה,' 'סטארט-אפ ניישן' וגם 'עם קשה עורף.'

בפרשת עקב לבדה יש מקבץ של שלוש פעמים שבהן הקב"ה מכנה את עם ישראל בתואר קשה עורף, דהיינו, עקשן, ולכולן נימה שלילית:

"וְיָדַעְתָּ כִּי לֹא בְצִדְקָתְךָ י-ְהוָה אֱ-לֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ אֶת הָאָרֶץ הַטּוֹבָה הַזֹּאת לְרִשְׁתָּהּ כִּי עַם קְשֵׁה עֹרֶף אָתָּה (דברים ט',ו')"; וַיֹּאמֶר יְ-הוָה אֵלַי קוּם רֵד מַהֵר מִזֶּה כִּי שִׁחֵת עַמְּךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתָ מִמִּצְרָיִם סָרוּ מַהֵר מִן הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר צִוִּיתִם עָשׂוּ לָהֶם מַסֵּכָה. וַיֹּאמֶר יְ-הוָה... רָאִיתִי אֶת הָעָם הַזֶּה וְהִנֵּה עַם קְשֵׁה עֹרֶף הוּא (שם, פסוקים י"ב,י"ג)"; "וּמַלְתֶּם אֵת עָרְלַת לְבַבְכֶם וְעָרְפְּכֶם לֹא תַקְשׁוּ עוֹד (שם י', ט"ז)."

מה רע כל כך בעקשנות? עונה הספורנו (דברים ט', ו'), "כי עם קשה עורף אתה – שאי אפשר שיהיה צדק ויושר לבב עם קשי העורף, כי אמנם קשה העורף הוא ההולך אחרי שרירות לבו ומחשבתו, אף על פי שיודיעהו איזה מורה צדק בראיה ברורה שמחשבתו הוא בלתי טובה ומביאה אל ההפסד. וזה, כי לא יפנה אל המורה, כאלו ערפו קשה כגיד ברזל, באופן שלא יוכל לפנות אנה ואנה אבל ילך אחרי שרירות לבו כמאז." 

כלומר, העקשנות מובילה את האדם לחוסר יכולת לראות את האמת. אף שיביא מורה צדק ראיה ברורה בפניו האדם עדיין לא ישתכנע, ויתעקש על דעתו הנפסדת.

אחת התכונות הגרועות ביותר בזוגיות היא העקשנות, הרצון להיות צודק תמיד גם במחיר של חוסר ישרות, חוסר צדק וחוסר מוסר.

עקשנות בזוגיות תביא לחוסר תקשורת, כי הרי מדוע לנהל דו-שיח אם הצד השני תמיד צודק? עקשנות בזוגיות תביא גם לתסכול, "אי אפשר לדבר איתו, הוא נעול!" עקשנות בזוגיות תביא בהמשך גם לחוסר רצון לזמן איכות זוגי: כל אחד ירגיש ויחשוב כי דעתו אינה חשובה ורצויה, "הרי אני לעולם לא מצליח לשכנע אותה." עקשנות תביא בהכרח גם לחוסר רצון לשתף את השני, ותדרדר למיעוט השיח הזוגי ולהרגשת בדידות בזוגיות.

"עם קשה עורף" גם יכול להיות תכונה טובה בשעות קשות של משבר שבהן העם צריך לשרוד ולהיאבק. בזוגיות לא אמורה להיות סיטואציה כזו, ועל כן מומלץ שלא להשתמש בתכונה הזאת.

בואו נשאיר את קשיות העורף לזמנים אחרים ולעמים אחרים. בבית נהיה רכים, רגישים, אמפתיים, מכילים, מקשיבים, ומוכנים לשמוע ולהשתכנע.


הכותב הינו בעל קליניקת "מיזוג" – זוגיות. העצמה. התחדשות.
מעביר הרצאות וסדנאות, לזוגות, רווקים ורווקות.
לתגובות: 054-7002069 / meezoog1@gmail.com