חתן וחם, כלה וחמות

יחסי חתן וחם, כלה וחמות

שילה כץ - מנהל היחידה ללימודי חוץ, גבעת ושינגטון, ויועץ נישואין וזוגיות

אנו בפתח חג השבועות בו נקרא רבות ובפרוטרוט על יחסי נעמי ורות – חמה וכלתה. ארצה הפעם לדבר על יחסים אלה אך מסיפור אחר המובא בתורה.

לפני מספר חודשים קראנו אודות יתרו כהן מדיין אשר שמע "אֵת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה אֱ-לֹהִים לְמֹשֶׁה וּלְיִשְׂרָאֵל עַמּו (שמות י"ח, א')," ומחליט לבוא ולבקר את חתנו משה ואת עם ישראל.

התורה מתארת בצורה כה יפה ומפורטת את יחסי יתרו ומשה, יחסי חם וחתן. מפירוט זה ניתן ללמוד מספר דברים ביחסי בני אדם בכלל וביחסי חם-חתן וחמות-כלה בפרט:

1. משה יוצא לקראת חותנו, הוא משתחווה לפני יתרו, הם מתחבקים ומנשקים אחד את השני.

כך אנחנו עדים לשני דברים:

  • נתינת כבוד - משה מכבד מאוד את חותנו ויוצא לקראתו המדברה. באקט היציאה של משה למפגש עם יתרו קיים גם רצון להקל על יתרו את הכניסה למחנה ישראל וחיפוש אחר האוהל של משה.
  • יש מגע אוהב בין שניהם.

חשוב ביותר לכבד בצורה מיוחדת ואישית את החם/החמות. בהתייחס להלכה, כדאי לשלב מגע אוהב המקרב ומשפר מאוד את היחס בין אנשים בכלל ובין קרובי משפחה בפרט.

2. משה מביא את יתרו לאוהל שלו ושם הם משוחחים ('מפטפטים') על הא ועל דא. בין השאר, משה מספר ליתרו את כל קורות עם ישראל במצרים ובמדבר.

משה ויתרו מקיימים שיחת נימוסים שהיא גם שיחת קירבה ושיתוף = שיחת אכפתיות. חשוב לשתף את הקרובים לנו במה שקורה לנו. לא להחמיץ את ההזדמנות לדבר ולהתקרב. חשוב לדעת כי הקרובים לנו רוצים לשמוע אותנו, הם רוצים לדעת מה קורה לנו ואיתנו. (חשוב לא 'לחפור,' אבל כן לספר.)

3. יתרו מודה לקב"ה על ידי העלאת עולה וזבחים = מעין חגיגה ומסיבה.

תייצרו סיבה למסיבה, סיבה להיות ביחד ולחגוג ביחד, סיבה לבלות זמן איכות ביחד. הזמן המשותף מקרב ומחבר.

4. יתרו מתבונן מהצד בלו"ז היומי הצפוף של משה ומביע את דאגתו בפני משה. יתרו שואל את משה, "מָה הַדָּבָר הַזֶּה אֲשֶׁר אַתָּה עֹשֶׂה לָעָם? (שמות י"ח, י"ד)" למה אתה פועל כך? למה אתה עובד לבד ולא משתף אחרים במשא הכבד?

חשוב (בעיקר החם והחמות) להתבונן ולבחון לפני שמעירים הערות. ואם כבר ראו משהו שנראה בעיניהם כמצריך הערה ו/או תיקון, לא להתחיל בהתקפהאלא לשאול בעדינות מתוך דאגה כנה ולא קנטרנית, "למה החלטת לעשות כך? מדוע אתה פועל בצורה כזו?"

5. משה עונה בצורה מכובדת. הוא בשום אופן לא עונה תשובה מזלזלת או עוקצנית אלא משקף ומשתף בצורה אמיתית את המציאות הקיימת ללא ניסיון לייפות או להסתיר.

האמת היא תמיד הדבר הטוב והנכון ביותר.

6. יתרו נותן עצה ומייעץ למשה. הוא אינו מוסר ביקורת בלבד אלא גם נותן פתרון מעשי.

חשוב כל כך לא רק להציף את הבעיות אלא גם להציע פתרונות; זה מראה שאתה חושב לטובת העניין, ושאתה חלק מהעניין.

7. משה מקבל לחלוטין את כל דברי יתרו, "וַיִּשְׁמַע מֹשֶׁה לְקוֹל חֹתְנוֹ וַיַּעַשׂ כֹּל אֲשֶׁר אָמָר (שמות י"ח, כ"ד)."

משה אינו מונע מאגו, הוא מקבל לחלוטין את כל דברי חותנו. משה בגדולתו גם עובר מיד לעשייתה ומבצע את העצות הטובות שקיבל.

כדאי תמיד להיות בלב פתוח ובנפש חפצה מתוך מוכנות לקבל וללמוד. פתיחות הלב והדעת תאפשר לדברים לחדור ביתר קלות ולהתקבל ביתר פשטות.


לא מעטים הם הסכסוכים הזוגיים הסובבים בין השאר את ציר היחסים של ההורים, דהיינו החם והחמות אל מול הילדים שלהם, החתן והכלה. 

אם נדע כולנו, גם הדור היותר מבוגר והיותר מנוסה, וגם הדור הצעיר הבונה את עצמו ומשפחתו, להקשיב, לקבל, להיפתח, לכבד ולאפשר, אזי הקשרים יתחזקו בוודאות, וממילא היחסים וקשרי המשפחה יהיו מלאי שמחה וקרבה.


הכותב הינו בעל קליניקת "מיזוג" – זוגיות. העצמה. התחדשות.
מעביר הרצאות וסדנאות, לזוגות, רווקים ורווקות.
לתגובות: 054-7002069 / meezoog1@gmail.com