אל תשנה, תשתנה

אל תשנה, תשתנה

שילה כץ - מנהל היחידה ללימודי חוץ, גבעת ושינגטון, ויועץ נישואין וזוגיות

"זה בין הצלילים,
בין המילים ומעל הכוכבים,
וגם נמצא קרוב אליי עמוק בלב,
קורא לי אליו, לבחור בחיים.
לא לשכוח, לא להסתיר,
כך שלפני שהשמש תשקע,
אולי אור חדש יאיר,
אולי עוד נשנה, נשתנה."
(יונתן רזאל)

לא מזמן הסתיימו ימי בין המצרים, שבהם חווה עם ישראל אסונות רבים לאורך ההיסטוריה. לעיתים בעת אסון עולה בי השאלה, האם היה אפשר למנוע את האסון? ובמילים אחרות, עד כמה מהקורה לנו יש בידינו לשנות ולהשפיע, וכמה הוא גזרת גורל?

ללא בדיקה מעמיקה נדמה לי שחלק לא קטן מהדברים הקורים לנו כפרטים, כחברה וכעם נתונים בידינו. אנו מאמינים שהקב"ה נתן בידינו את יכולת הבחירה החופשית, ולפיכך בכוחנו להשפיע רבות על הקורות אותנו.

אסור שנחיה חיים דטרמיניסטיים, חיים שבהם ההשקפה היא שהדברים נקבעים מראש ללא יכולת שינוי או שיפור שלנו.

על האדם, שנברא בצלם א-לוהים, נאמר "ותחסרהו מעט מא-לוהים וכבוד והדר תעטרהו" (תהלים ח', ו'). משמעות הפסוק היא שיש לאדם היכולת לשפר, לשדרג, להוסיף, לתקן, להעצים, לבנות, לייצר, להתקדם וכדו'.

לאחר תיאור כל היכולות והמעלות של האדם, חשוב שנדע שכדי לשפר יש צורך קודם כול להשתפר; כדי לתקן יש צורך קודם כול להיתקן; וכדי לשנות יש צורך קודם כול להשתנות.

בחיים בכלל, ובהורות ובזוגיות בפרט, כדאי לא לנסות לשנות את האחר. מותר וצריך לחנך, וחובה לעיתים לתת מוסר, אך הביקורת חייבת לנבוע ראשית כול מאדם מחונך ומוסרי בעצמו.

אל תנסו לשנות את בני הזוג שלכם. אל תתנו מוסר, אל תרביצו תוכחה, ואל תהיו מאלה המטיפים בשער! רוצים שינוי? שנו את עצמכם, תשתנו – ובאורח פלא תראו גם בבני הזוג את השינוי שרציתם וייחלתם לו.

וכמאמר מילות השיר בפתיחת המאמר: "אולי אור חדש יאיר, אולי עוד נשנה – נשתנה."


הכותב הינו בעל קליניקת "מיזוג" – זוגיות. העצמה. התחדשות.
מעביר הרצאות וסדנאות, לזוגות, רווקים ורווקות.
לתגובות: 054-7002069 / meezoog1@gmail.com